Kauppakamarin jäsenenä saat monipuoliset koulutukset, klubit, ammattikirjat ja tietopalvelut jäsenetuhintaan. Lisäksi voit hyödyntää maksutta neuvontapalveluitamme sekä osallistua maksuttomiin verkostoitumistapahtumiin. Liity jäseneksi - Jäsenyys kannattaa!

7/2018

28.11.18 | Pääkirjoitus

Saisiko olla pullo Teslaquilaa?

aleksi uusitalo.jpg

Markkinointi on monen suomalaisen yrityksen ja startupin heikko kohta. Oma tuote halutaan näkyville, mutta keinot loppuvat kesken.

Kun rahaa on vähän ja kaikki panokset ovat kiinni markkinat mullistavan tuotteen kehitystyössä, markkinointi ja asiakkaiden hankinta on helppo siirtää tulevaisuuden murheeksi.

Tuote hiotaan täydelliseksi ja julkistamisen yhteydessä aloitetaan lopulta markkinointipohdinta. Valitettavasti tuolloin ollaan jo pahasti myöhässä. Markkinointi pitäisi aloittaa samalla hetkellä, kun startup perustetaan.

Kaikkea ei tarvitse keksiä uudestaan

Startupin markkinointi on yleensä hyvin erilaista kuin perinteisen liiketoiminnan markkinointi. Pienellä markkinointibudjetilla markkinaosuuksien saaminen voi olla haastavaa. Yleensä kaikkea ei kuitenkaan tarvitse keksiä uudestaan.

Startupin tai sen tuotteen on selvästi erottauduttava kilpailijoista ja pohdittava mitä ainutlaatuista asiakkaille ja kilpailijoille tarjotaan. Monesti startupille paras tapa tehdä mainontaa on toteuttaa Lean-markkinointistrategiaa eli minimoida kustannukset ja hyödyntää mahdollisimman paljon ilmaisia kanavia, kuten sosiaalista mediaa.

Musk saa palstatilaa ristiriitaisilla tempauksillaan

Yksi viime vuosien taitavimmista ilmaisen mediatilan käyttäjistä on ollut ehdottomasti Elon Musk. Median taitavalla hyödyntämisellä Musk on onnistunut rakentamaan globaalin yritysryppään äärimmäisen pienellä markkinointibudjetilla.Tesla käyttää markkinointiin vain kuusi dollaria autoa kohden, kun Jaguarilla vastaava luku on liki 3500 dollaria.

Musk on luonut markkinointiin menestyskaavan, jolla hän kerta toisensa jälkeen hyödyntää ilmiömäisesti kaiken mahdollisen ilmaiseksi saatavan palstatilan ristiriitaisilla tempauksillaan. Tänä syksynä mediahuomion sai aprillipilasta lähtenyt ajatus agaave-kasvista valmistetusta Teslaquila -viinasta, jolle Tesla on hakenut patenttia lokakuussa. Kuka nyt mainostaisi autoja viinalla? Varsinkin kun Teslaquila-twiitin yhteydessä Musk jakoi itsestään kuvan sammuneena Teslan uutta Model 3- autoa vasten.

Liekinheittimet tunneleita mainostamassa

Muskilla on myös ilmiömäinen kyky luoda hypeä tuotteista, joita ei ole vielä julkaistu tai edes olemassa.Uusien tuotteiden ympärille muodostuneelle valtavalle fanikunnalle käy kaupaksi liki mikä tahansa.

Muskin perustaman The Boring Companyn markkinoima 500 dollarin arvoinen liekinheitin meni kirjaimellisesti kuin kuumille kiville, kahdenkymmenen dollarin lippalakeista puhumattakaan. The Boring Companyn liiketoiminnallisena tarkoituksena on porata maanalaisia tunneleita liikenneruuhkien ratkaisemiseksi eli ei siis varsinaisesti mitään tekemistä liekinheitinten tai lippalakkien kanssa.

Jos startup haluaa todella menestyä, pitää myyntiin ja markkinointiin käyttää enemmän aikaa ja tuotekehitykseen vastaavasti vähemmän.

Loppujen lopuksi, mitä tekee loistavalla ja timantiksi hiotulla tuotteella, jos kukaan ei ole ikinä kuullut siitä tai osaa ostaa sitä?

Aleksi Uusitalo
Hallituksen jäsen
Pyroll Group Oy
Kymenlaakson kauppakamarin startup-valiokunnan puheenjohtaja